home
logo facebook

Čtenářské kluby

Program je zaměřený na podporu čtenářství u školních i předškolních dětí, kterým představuje knížky a četbu jako příjemný a zároveň poučný způsob trávení volného času.

 

  • Proč chodím do klubu?

„Strašně mě to baví. Zlepšila jsem se ve škole. A dokonce si už něco přečtu. Pěkně si tu povídáme.“ Karolína Kovářová, Rokycany
„Můžu si chodit číst, když ještě není klub. Vysvětlíte mi, čemu nerozumím. Můžu říkat své nápady. Nikdo se tady nikomu neposmívá.“ Jan Šivák, Staňkov

  •  Jak čtenářské kluby vidí jejich manažerky?

„Hlavní AHA moment? Dílna čtení – od nechuti ji zavádět po mojí roli velkého propagátora.“ Tereza Nakládalová, paní učitelka, Hlavečník
„AHA, moderní literatura, po které bych dříve nesáhla, je zajímavá, vtipná, aktuální, odráží život dětí, baví je.“ Halina Brošová, paní učitelka, Sázava
„Velkou odměnou jsou mi děti, které ač už do klubů nechodí, stále se ke mně hlásí. Klubové děti se ptají, co bude příště, některé se přihlásily i do knihovny do dětského oddělení.“ Petra Řehounková, knihovnice, Chlumec n. Cidlinou

  •  A jak regionální koordinátorka?

Velmi oceňuji také možnost darování knihy každému dítěti. Karolínka by mohla vyprávět. Nejdříve četla klubové knihy doma panenkám, potom si hrozně přála dostat knížku pod stromeček. Mezi dárky knížka bohužel nebyla. Zachránil to klub. Navíc si mohla s ostatními také další knihu vybrat podle svého výběru při své vůbec první návštěvě knihkupectví. Co dodat více? Snad to nejlépe vystihují slova malého Vládi. Zpočátku zvládal jen jednoduché obrázkové knížky. Při mé poslední návštěvě klubu si vybral Letopisy Narnie se slovy: „Konečně mám knihu, která je tlustá!“ Hana Tichá, regionální koordinátorka Havířov, Orlová

 

Program začal tříletým projektem v roce 2014, kdy ho vyzkoušelo 21 klubů při 13 základních školách po celé ČR. Pokračuje dvěma projekty:

  • Školní čtenářské kluby: inkluzivní prostředí pro rozvoj čtenářské a jazykové gramotnosti

zaměřený na ověření dopadu školních čtenářských klubů na čtenářství prvostupňových dětí s odlišným mateřským jazykem. VÍCE ZDE.

  • Školní čtenářské kluby na 2. st. základní školy

který nám umožní v praxi i výzkumně ověřit efekt čtenářských klubů na žáky 2. st. Nastávající tři roky (2016 - 2019) nám tedy poskytnou prostor pro opravdu zevrubné poznání této volnočasové vzdělávací aktivity, která stála u zrodu tzv. šablony pro zjednodušené vykazování „Školní čtenářský klub“ – všechny základní školy v ČR tedy mají příležitost jít v našich stopách. VÍCE ZDE.

 

Více o programu i aktuálním dění najdete na www.ctenarskekluby.cz nebo na facebook.com/skolnictenarskekluby.