home
logo facebook

Ministerstvo končí s financováním asistentů pedagoga pro žáky se soc. znevýhodněním. Pomozte nám to změnit

Až dosud byli asistenti pedagoga pracující s žáky se sociálním znevýhodněním financováni z rozvojového programu ministerstva školství (MŠMT), podle aktuálních zpráv se ale MŠMT rozhodlo v tomto rozvojovém programu od září 2017 již nepokračovat, velká část těchto asistentů pedagoga ve školách tedy skončí. 

Pokud se Vás tento problém dotýká, prosím, kontaktujte nás nejlépe přes http://www.asistentpedagoga.cz/kontaktni-formular. Pokud víte o asistentovi, učiteli nebo škole, kterých se tento problém dotkne, přepošlete mu prosím tuto informaci. 

Nechceme, aby toto – z našeho pohledu chybné – rozhodnutí ministerstva prošlo bez odezvy těch, kterých se nejvíce dotkne. Dejte nám možnost hájit i Vaše zájmy!

Děkujeme!

Popis problému

Až do roku 2016 byli asistenti pedagoga financováni ze dvou různých dotačních systémů – zvlášť fungovalo financování asistentů pedagoga pro žáky se zdravotním postižením a zvlášť byl realizován rozvojový program na financování asistentů pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním. Počínaje rokem 2016 se MŠMT rozhodlo sjednotit systém financování v rámci tzv. podpůrných opatření (zaváděných vyhláškou č. 27/2016 Sb.).

U žáků se zdravotním postižením se nic významného nezměnilo, stejně jako dříve musí doložit k žádosti o asistenta doporučení ze školského poradenského zařízení (pedagogicko-psychologické poradny nebo speciálně pedagogického centra).

U žáků se sociálním znevýhodněním je ale změna výrazná. Dříve (v rozvojovém programu) totiž u těchto žáků k žádostem o asistenta pedagoga nebylo nutné dokládat doporučení školského poradenského zařízení, nově (v systému podpůrných opatření) musí školy k žádostem o asistenta pedagoga i u žáků se sociálním znevýhodněním doložit doporučení školského poradenského zařízení – a právě v tom je ten hlavní problém, rodiče žáků se sociálním znevýhodněním totiž v mnoha případech se školou vůbec nespolupracují a nejsou ochotni se svým dítětem návštěvu poradenského zařízení absolvovat, škola tak nezíská potřebné doporučení a tudíž ani nemůže žádat o dotaci na asistenta pedagoga.

V průběhu roku 2016/2017 některé odborné organizace na tento problém ministerstvo školství upozorňovaly, navzdory těmto upozorněním se ale MŠMT rozhodlo rozvojový program na financování asistentů pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním k 31. 8. 2017 ukončit.

Aktuální stav

Podle statistických údajů ze září 2015 pracovalo v českých školách 850 asistentů pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním. Víme, že někteří ředitelé najdou těmto svým asistentům od září 2017 jiná místa (např. u žáků se zdravotním postižením nebo na pozici školních asistentů placených z projektů Evropské unie), obáváme se ale, že většina těchto asistentů přijde se začátkem nového školního roku o práci.

Výzva

Rádi bychom ještě jednou upozornili ministerstvo školství, o jak velký problém se jedná, na to ale potřebujeme znát údaje o počtech škol a asistentů, kterých se tento problém dotýká.

Proto Vás chceme poprosit:

  • Jste asistent pedagoga, kterého se tento problém týká, nebo učitel, ředitel školy, která o asistenta přijde? Prosím, napište nám, odkud jste a jak se Vás problém dotýká, nejlépe prostřednictvím našich webových stránek – zde: http://www.asistentpedagoga.cz/kontaktni-formular
  • Víte o asistentovi, učiteli nebo škole, kterých se tento problém dotkne? Prosím pošlete jim odkaz na tento článek.

Nechceme, aby toto – z našeho pohledu chybné – rozhodnutí ministerstva prošlo bez odezvy těch, kterých se nejvíce dotkne. Dejte nám možnost hájit i Vaše zájmy!

Děkujeme!

Vaše Nová škola, o.p.s.