21. 5. 2018 | Praha | Burza nápadů - Jak z nečtenáře vychovat čtenáře
Vytváříme společenství nad knihou
Nápady a inspirace pro práce s dětskými čtenáři
21. května 2018 od 9:00 do 16:00
Marianeum, Máchova 7, Praha 2
Na co se můžete těšit:
- seznámení s principy čtenářského klubu,
- současné dětské knížky,
- čtenářské lekce,
- setkání se spisovatelkou Miladou Rezkovou,
- výrazové čtení s režisérkou Mariou Procházkovou
- něco neobvyklého k zakousnutí….
Vstup je zdarma.
Po přihlášení Vám na uvedený e-mail přijde potvrzení přijetí registrace, kde budou figurovat i údaje o fakturaci. Prosíme, tyto informace ignorujte - jde o univerzální oznámení týkající se i placených kurzů.
VYBERTE SI DÍLNU PODLE CHUTI
Do pole „Poznámka“ vepíšte dvě pořadová čísla příslušných dílen a dále uvedete opět dvě čísla náhradních dílen.
- DOPOLEDNE
1. Ilustrace v dětských knihách (11.00 – 12.30)
Lektorky: Eliška Blahovcová, Veronika Gaierová
(učitelky v pročtenářsky orientované ZŠ, vedoucí školního čtenářského klubu)
Společně si vyzkoušíme čtenářskou lekci a na ni navazující dílnu čtení. Zaměříme se na to, jak si s dětmi vyjasnit pojem ilustrátor a ilustrace. Ukážeme si, jak děti mohou nabyté informace využít při četbě. Využijeme hru Story cubes při práci s ilustrací.
Vlastní rozečtenou knihu si vezměte s sebou.
OBSAZENO 2. Jen jestli si nevymejšlíš (11.00 – 12.30)
Lektorka: Nina Rutová
(metodička školních čtenářských klubů, lektorka Kritického myšlení)
Tři lekce pro děti: budeme předvídat, jak dopadne parašutista spisovatele Daniela Heviera; vyzkoušíme si tvorbu veršů jako básník Shel Silverstein; naladíme RADIO BUCH ilustrátorky Magdaleny Rutové a dokreslíme její obrázek. Cílem je odnést si kreativní náplň do tří hodin pro děti na prvním stupni ZŠ.
3. Gorila a já (11.00 – 12.30)
Lektorka: Hanka Holubková
(vedoucí školních čtenářských klubů, dlouholetá knihovnice Městské knihovny v Praze, překladatelka)
S knihou Gorila a já od Fridy Nilssonové se naučíme nová neznámá slova i to, že je praktické je pochopit v kontextu. Vyzkoušíme si předvídání a možná dojde i na pohled klíčovou dírkou do gorilího domova.
4. Tajemství za sněhovým knírkem (11.00 – 12.30)
Lektorka: Milada Rezková
(autorka dětských knih)
Kreativní setkání u knihy plné sladkostí. Co potřebuje spisovatel ze všeho nejvíc? Co o vás dokáže prozradit vaše jméno? A kdybyste mohli cokoliv, co by to bylo?
5. Čteme nahlas (11.00 – 12.30)
Lektorka: Maria Procházková
(filmová režisérka, scenáristka, animátorka, dramaturgyně pořadů pro Déčko)
Oživíme trošku zapomenuté čtení příběhu nahlas.
Ať už čteme komorně dětem před spaním, většímu přítomnému kolektivu (školnímu či divadelnímu), či posluchačům zprostředkovaně (rozhlasové hry, audioknihy), cíl zůstává pořád stejný: aby posluchač textu plně porozuměl. Tedy abychom mu ho předali nejen technicky srozumitelně, ale neochudili ho o význam a porozumění. Hlasitý čtenář je tedy zároveň interpret. Zkusme si společně přečíst literární text!
- ODPOLEDNE
6. Žáci s odlišným mateřským jazykem ve čtenářském klubu (14.00 – 15.30)
Lektor: Zbyněk Němec
(speciální pedagog)
Setkání (dílna) je zaměřeno na práci s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami - specifikům rozvoje čtenářství a přínosům klubového prostředí u žáků s odlišným mateřským jazykem. Srovnáme postřehy některých zahraničních projektů a výzkumů se zkušeností v našich pražských čtenářských klubech. Velmi rádi si vyslechneme Vaše zkušenosti se čtenářstvím této skupiny dětí.
7. Jen jestli si nevymejšlíš (14.00 – 15.30)
Lektorka: Nina Rutová
(metodička školních čtenářských klubů, lektorka Kritického myšlení)
Tři lekce pro děti: budeme předvídat, jak dopadne parašutista spisovatele Daniela Heviera; vyzkoušíme si tvorbu veršů jako básník Shel Silverstein; naladíme RADIO BUCH ilustrátorky Magdaleny Rutové a dokreslíme její obrázek.
Cílem je odnést si kreativní náplň do tří hodin pro děti na prvním stupni ZŠ.
8. Jak Klára zkrotila draka (14.00 – 15.30)
DÍLNA JE PLNĚ OBSAZENA
Lektorka: Jana Lejdarová
(vedoucí školních čtenářských klubů, učitelka v pročtenářsky orientované ZŠ)
Čtenářská lekce, při níž si prostřednictvím středověké legendy ukážeme, jak lze prastarého příběhu využít při budování bezpečného prostředí v dětském kolektivu. Pomocí několika dramatických postupů nejprve porozumíme příběhu a pak si řekneme, v čem je podobný život draka, jedné postavy z knihy, našim školním dětem i nám samotným.
9. Tajemství za sněhovým knírkem (14.00 – 15.30)
Lektorka: Milada Rezková
Kreativní setkání u knihy plné sladkostí. Co potřebuje spisovatel ze všeho nejvíc? Co o vás dokáže prozradit vaše jméno? A kdybyste mohli cokoliv, co by to bylo?
10. Čteme nahlas (14.00 – 15.30)
Lektorka: Maria Procházková
(filmová režisérka, scenáristka, animátorka, dramaturgyně pořadů pro Déčko)
Oživíme trošku zapomenuté čtení příběhu nahlas.
Ať už čteme komorně dětem před spaním, většímu přítomnému kolektivu (školnímu či divadelnímu), či posluchačům zprostředkovaně (rozhlasové hry, audioknihy), cíl zůstává pořád stejný, aby posluchač textu plně porozuměl, tedy abychom mu ho předali nejen technicky srozumitelně, ale neochudili ho o význam a porozumění. Hlasitý čtenář je tedy zároveň interpret. Zkusme si společně přečíst literární text!
--------------------------------
POZNÁMKA: Do pole Fakturační údaje prosíme napište "zdarma". Je nutné ho vyplnit, jinak vás formulář nepustí dále.