Jak asistenti pomáhají?
Přečtěte si zpětné vazby vedení škol a vyučujících k projektu, ve kterém obecně prospěšná společnost Nová škola podporuje asistentky pedagoga ve čtyřech vybraných základních školách v jejich docházce do rodin sociálně znevýhodněných romských žáků, v doučování těchto žáků v rodinách, a především v navazování pozitivní a funkční komunikace mezi rodiči těchto žáků a institucemi škol.
Březen 2021
ZŠ Kamenná stezka, Kutná hora:
Doposud byli podpořeni 3 žáci cizinci a 1 žák romský sociálně znevýhodněný žák ze 3. a 4. ročníku.
Práci našich asistentek zapojených do projektu Nové školy hodnotím jako velmi přínosnou - u žáků cizinců je potřeba podpory, zejména v době distančního vyučování, velká, vzhledem k tomu, že jsou prakticky odříznuti od česko-jazyčného prostředí.
Paní asistentky žákům svou prací dopřávají pocit úspěchu při školní práci, což je nesmírně důležité pro vztah žáků vůči škole.
U romského žáka je pokrok evidentní i na základě zprávy z vyšetření v PPP, paní asistentka mu rovněž pomáhá zažít úspěch, což se opět ukazuje být vysoce motivačním faktorem.
Všechny 3 vyučující všech 4 žáků hodnotí práci asistentek rovněž jako velmi přínosnou a pro žáky motivující – pokrok je v hodinách naprosto evidentní, žáci se připojují, reagují, odesílají domácí práci.
V důsledku práce asistentek se výrazně zlepšila i komunikace s rodinami, které vidí, že jejich dětem tato práce pomáhá.
Z pozice vedení tedy považuji projekt za velmi přínosný.
S pozdravem
Andrea Melechová Ruthová, zástupkyně ředitele pověřená řízením školy, ZŠ Kamenná stezka
ZŠ Cimburkova, Praha:
Dobrý den,
zpětná vazba, kterou mi zaslali pedagogové, by se dala shrnout asi následovně.
Oproti loňskému jaru se díky práci asistentů zlepšila komunikace s rodiči některých žáků. Připojují se i děti, které tu možnost neměly (zapůjčení tabletů).
Asistenti pomohli s vytipováním vhodných rodin, kterým byly z různých zdrojů zajištěny počítače, popř. tablety. Rodiny dle potřeby kontaktovali a v neposlední řadě jim byli nápomocní s potřebnou administrací a zajistili i předání.
Také se nám osvědčilo, že mají děti možnost mimo standardní „online výuku“ připojení online s asistentkou, která jim pomáhá vysvětlovat a vypracovat některé DÚ.
Asistenti pomáhají řešit některé nevyzvednuté DÚ i tím, že je dětem odnesou domů (pokud si sami nemohou přijít do školy).
Celkově je přínos asistentů pozitivní v tom, že obstarávají komunikaci s rodiči dětí a s dětmi, které potřebují pomoci s úkoly.
Upozorňují na vyzvedávání a odevzdávání úkolů. Pomáhají při přípravě prací pro žáky a při přípravě na online výuku.
S pozdravem
Richard Šťastný, zástupce ředitelky, ZŠ Cimburkova
ZŠ Vohradského, Šluknov:
Klady a přínosy projektu AP
- došlo k navázání kontaktu s rodiči,
- prostřednictvím AP byly předávány informace spojené s povinnou školní docházkou, včetně podpory dětem při vypracovávání domácích úkolů,
- děti se zúčastňovaly doučování a byly začleňovány do mimoškolních aktivit,
- v rámci distanční výuky AP připravovala pomůcky, pracovní listy i osobně kontaktovala rodiny, které se nezapojovaly do výuky.
AP (Renáta Hladíková) svým pracovním nasazením a komunikačními schopnostmi dokáže kladně motivovat zákonné zástupce i děti v oblasti plnění povinné školní docházky. Na základě tohoto projektu jsou rodiče seznámeni s provozem školy, s jejími pravidly a v neposlední řadě jsou objasňována pozitiva pravidelnosti školní docházky. Jelikož je většina dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí nebo s odlišným mateřským jazykem, tak je AP plně využíván v přípravné třídě. Na základě pravidelného kontaktu AP se výrazně zlepšila komunikace mezi zúčastněnými stranami.
Jana Kvapilová, třídní učitelka přípravné třídy, ZŠ Šluknov
V mé třídě je 7 žáků ze soc. znevýhodněného prostředí. Tito žáci nemají doma počítače a nemohou tedy pracovat v době distanční výuky s učitelem online.
Velmi si proto cením práce paní Marcely Poláčkové, která si tyto žáky zve jednotlivě do školy a pomáhá jim s domácími úkoly a trpělivě vysvětluje nové učivo, se kterým by tyto děti měly jinak velké problémy. Paní Poláčková pracuje samostatně, aktivně spolupracuje s třídním učitelem a také s rodiči těchto žáků.
Pro mě i pro samotné žáky je to velká pomoc. Takže z mé strany hodnotím projekt pozitivně.
S pozdravem
Mgr. Eva Bredlová, ZŠ Šluknov
ZŠ Vodárenská, Jaroměř:
Přínos práce AP v projektu Nová škola o.p.s.
1. Komunikace s rodiči osobně, při návštěvách v rodinách i přes facebook; sdělování informací od učitelů a potřebnosti distanční výuky.
2. Distribuce tištěných učebních materiálů do rodin.
3. Vyzvedávání vyplněných úkolů v rodinách a jejich odevzdání učitelům.
4. Pomoc žákům při online výuce – připojení, řešení omluvenky za absenci (kdy se žáci ze zdravotních důvodů online výuky nemůžou účastnit).
5. E-mailová komunikace s učiteli žáků ohledně obsahu učiva v tištěných materiálech.
6. Přímá práce v rodinách některých žáků – pomoc při řešení úkolů.
Irena Krátká, zástupkyně ředitele