Romea.cz: Kvalitnější podpora sociálně znevýhodněných žáků by byla prospěšná pro celou společnost. Stát by v budoucnu ušetřil na sociálních dávkách
Současná podpora sociálně znevýhodněných dětí ve vzdělávání je nedostatečná. Na on-line setkání s novináři to řekli zástupci neziskové organizace Nová škola, která se podporou vzdělávání těchto dětí zabývá. Podle nich by stát měl lépe podporovat zapojení asistentů pedagoga i do pomoci dětem s učením doma a snažit se o lepší nastavení spolupráce učitelů a asistentů. Pokud by stát do asistentů investoval víc peněz, mohl by později výrazně více ušetřit například na dávkách v nezaměstnanosti, řekl metodik organizace Zbyněk Němec. Lepší podpora sociálně znevýhodněných by tak podle organizace byla prospěšná pro celou společnost.
Mezi sociálně znevýhodněné děti patří Romové a další žáci ze sociálně vyloučených lokalit, ale i děti z rodin samoživitelů nebo rodičů, kteří mají nízké vzdělání, neumí dobře česky, jsou chudí nebo příliš zaměstnaní, uvedl Němec. Poukázal na to, že v ČR je podle studie organizace Člověk v tísni a Univerzity Palackého v Olomouci až 140.000 žáků se sociálním znevýhodněním. Z nich 35.000 má závažné problémy ve vzdělávání, kvůli kterým by potřebovali pomoc asistenta pedagoga. Pedagogicko-psychologické poradny přitom loni evidovali podle dat ministerstva školství těchto žáků asi 17.200, tedy asi polovinu, řekl. V základních školách v ČR je přibližně 960.000 žáků.
Podle organizace Nová škola je proto potřeba usilovat o to, aby se podpora žáků se sociálním znevýhodněním zlepšila. Pomohla by lepší dostupnost asistentů pedagoga a jejich práce i mimo školu, uvedl Němec. Jde podle něj například o to, aby asistenti komunikovali i s rodiči dětí nebo pomáhali žákům s domácími úkoly. Vylepšit je zároveň potřeba i to, aby učitelé věděli, jak přesně mají s asistenty spolupracovat, dodal...
Celý článek najdete na serveru www.romea.cz.
Článek vzešel z prezentace pro novináře, realizované v rámci projektu "Rozvoj komunikace a spolupráce mezi rodinami romských sociálně znevýhodněných žáků a školou". Projekt podpořil Výbor dobré vůle – Nadace Olgy Havlové v rámci programu Active Citizens Fund, jehož cílem je podpora občanské společnosti a zmocnění znevýhodněných skupin. Program je financován z Fondů EHP a Norska.