Čtenářský klub jako vytváření společenství nad knihou (40h)
- číslo akreditace: MSMT- 176/2021-4-112
- doba trvání: 40 hodin (4 dny)
- maximální počet účastníků: 20 osob
- cena: najdete u konkrétního aktuálně vypsaného kurzu
Obsah kurzu jsme upravili tak, že navazuje na osmihodinový kurz „Jak založit školní čtenářský klub“, protože předpokládáme, že účastníci tento kurz již absolvovali. Při účasti v kurzu rozvinete dovednosti, které jste získali v kurzu „Jak založit školní čtenářský klub“. Nespornou výhodou bude příležitost pro průběžné konzultace nad naplňováním Vašich tématických plánů a ověřování dílen ve výuce přímo s lektorkami kurzu.
Čtyřicetihodinový vzdělávací cyklus je zaměřen na praktické a zážitkové seznámení s principy čtenářského klubu, na představení metodiky práce, konkrétních postupů a čtenářských strategií, které vedou k podpoře čtenářství u dětí, k vylepšení jejich čtenářských dovedností a posílení čtenářských zkušeností.
Účastníci budou mít příležitost vyzkoušet si metody používané ve čtenářských klubech a naplánovat vlastní postupy práce v duchu rozvoje čtenářské gramotnosti.
Získají základní dovednosti pro vedení čtenářského klubu, a to jak jako volnočasové aktivity, tak součásti školní práce. Seznámí se s praktickými zkušenostmi učitelů, kteří vedou čtenářské kluby ve školách.
Součástí kurzu budou i modelové lekce práce s knihou s následnou reflexí. V průběhu celého kurzu jsou účastníkům nabízeny osobní konzultace prostřednictvím e-mailu či skypu.
I. Dílna čtení jako základ klubové práce
- prohloubení poznání výhod čtenářské dílny
- postupy při výběru knihy
- respektování individuálního pokroku dětí
- rozhovory o knihách
- tipy na zajímavé knihy, vhodné pro děti různých zájmů a různé čtenářské úrovně
II. Metody pro rozvoj dětského čtenářství
- metody rozvoje čtenářské gramotnosti, techniky používané v klubech
- modelové lekce práce s knihou
- sdílení námětů a nápadů, které se osvědčily při práci s dětmi a při vytváření čtenářské kultury v rámci celé školy
III. Posílení vlastního čtenářského zážitku
- smysl čtení – vlastní čtenářská zkušenost
- vytváření čtenářsky podnětné prostředí
- živé společenství nad knihou
- zažití radosti se sdílené přečtených knih
- inspirace k založení čtenářského klubu nejen pro děti
IV. Příprava čtenářské lekce
- konzultace při přípravě výukové/klubové jednotky
- realizace lekce
- následná analýza a reflexe
- aplikace získaných dovedností
- sdílení příkladů dobré praxe